Кошик
1120 відгуків
Пн.-Чт. 10-19! Пт. 10-17! Сб. 10-14! Нд. вихідний!
+380981292661
+380981292661
+380981292661
Интернет-магазин
+380930137406
Интернет-магазин
+380964610935
Магазин г. Днепр
Лавка кондитера "Липучка"

Основи фуд фотографії

Основи фуд фотографії
Якщо ви дісталися до цієї сторінки — це вже непоганий початок для знайомства з основами фотографії в цілому і фуд фотографії зокрема.

27.02.21

У вступній замітці я, звичайно, не розкрию якісь секрети і способи, як за три дні навчитися робити чудові фото. Я розповім лише те, з чого я починав, які трюки використав та які знання допомогли мені в самому початку.

Домовимося відразу — я кажу саме про фуд фотографію (а ви вже самі застосовуєте це в інших жанрах), кажу своїми словами і зі своїми прикладами.

Давайте відвернемося на хвилину і поговоримо ось про що потрібно для гарного фуд знімка, чому можна навчитися швидко, а що потрібно розвивати постійно. Я поділяю результат хорошого знімка на три частини: правильне володіння технікою, гарна подача страви і якісне побудова композиції. Дана базова замітка буде про технічну сторону, тому до неї повернемося пізніше.

Що я маю на увазі під гарною подачею страви, думаю пояснювати не потрібно. Навіть якщо ви робите знімок для соц. мережі або просто щоб надіслати друзям, це зовсім не означає, що не потрібно трохи упорядкувати блюдо в кадрі. А вже якщо ви використовуєте знімки для свого блогу, статті в журналі та інших комерційних цілях — їжа повинна викликати бурхливий слиновиділення у глядача.

Їжа повинна виглядати охайно (якщо інше не мається на увазі задумкою і сценарієм), по можливості потрібно показати всі інгредієнти, які беруть участь у страві. Якщо є якийсь головний інгредієнт — покажіть його на першому плані. Використовуйте спеції, соуси, посипання, щоб зробити кадр жвавіше, апетитніше. Овочі, трави, м'ясні вироби добре виглядають, якщо змазати їх олією — це додає їм блиск, гарні відблиски і віддзеркалення. Таких хитрощів дуже багато і називається це все фуд стилістика. Напишіть мені в коментарях, якщо вам цікаво було б прочитати більше про цю тему.

З подачею розібралися, перейдемо до композиції. Для мене це не просто правильне розташування об'єкта зйомки в кадрі, але і повне побудова картинки. Як радять багато (закордонні) книги про фуд фотографії — розкажіть в кадрі історію. Найпростіше, щоб ви зрозуміли — панкейкі, злочин сфотографувати їх без солодкого соусу, або ягід в кадрі. Якщо ми робимо картоплю фрі — як не показати в кадрі пляшку кетчупу або чашечку гірчиці. Все це відіграє важливу і корисну роль — деталі, ось, що робить кадр цікавим, незабутнім. Про це я теж планую розповідати трохи пізніше.

Повернемося до технічної сторони. Хочу зауважити, що хороший знімок можна і можливо отримати навіть телефоном, просто є свої особливості. А вже якщо у вас непоганий фотоапарат, то взагалі ніщо не заважає вам робити знімки «як з журналу». Все, що для цього потрібно — вникнути в основи і зрозуміти, чому і як ними користуватися.

Почнемо з самого головного — світло. У своїх фотографіях я користуюся виключно природним освітленням від вікна. Тільки він максимально натурально висвітлює об'єкти на фотографії, не спотворює колір і працювати з ним дуже просто. Прошу звернути увагу, що вам зовсім не потрібно, щоб сонце світило у вікно, як ліхтарик. Навпаки, краще, якщо сонце десь збоку від вікна. Пізніше я поясню чому.

Логічно здогадатися, що світло в кадрі може падати з різних сторін: збоку, фронтально і ззаду фотографованого об'єкта (контрове світло, він світить нам «в обличчя»).

Як і в портретних фотографій — для фуд фото дуже хороший контрове світло, тобто ви ставите їжу між вікном і фотоапаратом, джерело світла виходить позаду об'єкту зйомки. Вважається, що при такому розташуванні джерела світла, кадри виходять цікавими та живими. Я ж користуюся таким освітленням тільки якщо в кадрі будуть прозорі напої (тоді світло проходячи крізь склянку як би підсвічує його), вони виходять більш світлими, добре показуючи текстуру і яскравість рідини. Другий сценарій використання контрового світла — коли ми хочемо практично вибілити задній план, тут все логічно — джерело світла сильно висвітлює задник, при цьому зберігаючи соковиті кольори переднього плану (немає пересвітла).

Є у такого розташування і свої мінуси — практично неможливо сфотографувати об'єкт без підручних відбивачів (про це нижче).

В інших випадках найзручніше користуватися бічним світлом, причому, само собою, немає майже ніякої різниці ліворуч або праворуч знаходиться джерело, якщо інше не задумано сюжетом кадру.

Фронтальний світло не використовується практично ніколи. Він дуже активний на передньому плані, що призводить до сильних пересветам, та й часто фотограф створює тінь на блюді при такому освітленні — це, безумовно, зайве.

Тепер ще один дуже важливий параметр — вид променів і як результат тип тіней і освітлення в цілому. Буває пряме і розсіяне світло, точніше прямі промені і розсіяні. Уявіть, якщо ви посвітіть на апельсин ліхтариком «в лоб». Тінь від нього буде дуже чіткої, буду сильно освітлені ділянки і навпаки — дуже темні. Це прямі промені, дуже сильні. Якщо ж між ліхтариком і апельсином поставити аркуш тонкого паперу — промені вийдуть розсіяними, тіні стануть м'якими, а освітленість об'єкта значно рівніше.

Тут не має значення, де знаходиться джерело світла. Завжди потрібно використовувати розсіяне світло. Для цього використовують тонкі напівпрозорі дифузори: папір, білі тканини і так далі. Якщо ви фотографуєте у вікна — можна на скло приклеїти кальку або повісити тонку тканину-фіранку. Знімаючи на вулиці також потрібно уникати прямих краще світла: йти в тінь, або ставити між сонцем і об'єктом все ті ж дифузори.

Подивіться на приклад: тут контрове світло з вікна, сонце світить прямо і тому малює дуже чіткі тіні і нерівномірні засвітки. На другому знімку я приліпив на скло аркуш тонкого білого паперу.

Ніякі інші параметри я не міняв. Різниця очевидна.

Наступний рівень поліпшення фотографії — використання відбивачів. Потрібні вони для того, щоб відбивати світло, переправляючи (в потрібному нам напрямку) світло на об'єкт зйомки. Простіше кажучи, ми повніше висвітлюємо об'єкт, що в підсумку дає більш рівномірні тіні і колірні переходи.

Я просто обклеїв картонні плитки білим папером. Компактно і зручно.

Якщо ви знімаєте їжу більш стихійно — використовуйте підручні засоби — білі аркуші паперу, журнали, обкладинки книг, меню в кафе і ресторанах, білі коробки і так далі. Чим світліше відбивач — тим краще (в ідеалі білий).

Можна використовувати від одного до трьох відбивачів, я найчастіше беру один, мені цього вистачає. Я ставлю його навпроти джерела світла, досить близько до об'єкта і відразу розумію, під яким кутом підлаштувати відбивач, щоб отримати задуманий кадр.

 

При боковому освітлення відбивачі використовуються рівно також.

Ось як це виглядає в житті: картонна картка обклеєна білим аркушем з одного боку, стоїть на рахунок прищіпок (їх зручно знімати і складати відбивачі при транспортуванні).

Наступний цікавий момент — кут зйомки. За великим рахунком прийнято знімати їжу під чотирма кутами: 0 градусів (фронтально), 90 градусів (зверху), 45 градусів (середній нахил) і 10-20 градусів. До речі, якщо знімаєте телефоном або найпростішим фотоапаратом — частіше використовуйте зйомку зверху, це дозволить максимально сховати недоліки використовуваної техніки.

Використовуйте той кут зйомки, який найбільше подобається вам, якщо інше не передбачено задумкою. Наприклад панкейкі краще фотографувати фронтально, склавши їх високою вежею, так буде краще видно їх товщину, пористість і фактурність. Зняти їх зверху і що ми отримаємо? Запашні кружечки і нічого більше. А ось, наприклад, піцу краще знімати зверху — саме так максимально розкриється кожен інгредієнт.

Якщо ви тільки починаєте знімати, пробуйте всі ракурси, і вже потім, переглядаючи знімки на комп'ютері, зможете зрозуміти, який ракурс був більш вдалим, краще передав задумку. З часом ви автоматично зможете розуміти, яке блюдо знімати в якому ракурсі.

Розібралися з загальними поняттями, перейдемо глибше — налаштування фотоапарата. Розповідаю про дзеркальні і бездзеркальні камери, що підійде і мильницям і телефонами. Зверніть увагу, що у фотоапараті часто є колесо режимів зйомки: ручні, автоматичні, сюжетні. І раз вже ви дочитали замітку до цього моменту, значить точно хочете отримувати якісні знімки. Тому автоматичні режими забуваємо! Назавжди!

Найчастіше в фуд зйомці використовується режим Пріоритету діафрагми, рідше режим Пріоритету витримки і зовсім уже рідко повністю ручний режим (для профі з вузькими цілями).

У різних фотоапаратах режими (літери на колесі) називаються по-різному, але ви швидко розберетеся саме з вашою моделлю і колесом управління, досить вивчити перший лист інструкції.

Що ж таке режим діафрагми? В цьому режимі ми говоримо фотоапарату наскільки відкрити діафрагму (пелюстки в об'єктиві). Зазвичай значення починаються від 1.4 (діафрагма дуже відкрита) до 16 (закрита сильно).

Для нас (в фуд зйомці) це означає, наскільки буде розмитий задній план або навіть частину об'єкта зйомки). Чим більше відкрита діафрагма, тим сильніше розмивається все, що не потрапляє в ГРЗП (глибину різко зображуваного простору). Звучить незрозуміло, але ось вам приклад.

Я поставив три стаканчика. Фокусувався на передньому. Зробив чотири знімки при значенні діафрагми 1.8; 4; 7.1; 14.

Бачите? Чим більше відкрита діафрагма, тим менше розмір ГРИП (того, що у фокусі). І навпаки — чим закрита діафрагма сильніше, тим більше ГРИП (більше об'єктів у просторі будуть різкими).

Ось чому режим пріоритету діафрагми використовується в 80% випадків. З його допомогою легко виділити об'єкт і розмити інше, тим самим показавши глядачеві, що важливо для нас в кадрі.

Якщо у вас мильниця або смартфон — навіть з ними можна добитися розмиття всього непотрібного — для цього максимально близько знімайте головний об'єкт, а інші предмети і фони постарайтеся поставити якомога далі.

Потренувавшись, ви легко зможете визначати, наскільки потрібно відкрити діафрагму в тому чи іншому сюжеті і побудові кадру.

 

Для бази цього буде цілком достатньо. Завершити замітку хочу класичним правилом третин для побудови кадру. Це правильно працює не тільки в фуд фотографії і навіть не тільки у фотографії (але і живопису, наприклад).

Коротко правило говорить, що потрібно поділити кадр на три частини по горизонталі і вертикалі і розташовувати логічно важливі об'єкти вздовж цих ліній. Ось так:

Бачите, що склянка стоїть уздовж однієї вертикальної лінії і горизонтальної, можна сказати його центр сходиться з перетином цих ліній. Вважається, що при такій побудові кадру людському оку простіше налаштуватися і картинка здається більш правильною, акценти розставляються автоматично.

Безумовно правила потрібні, щоб їх порушувати. Але постарайтеся перший час знімати саме так, а вже потім, добре засвоївши цей момент, зрозумієте, де можна відійти від правила.

 

 

Інші статті